GGZ-cliënten aangeraden zelf melding te maken van lange wachttijden

Facebooktwitterlinkedinmail

19 januari 2017 – Cliënten die te maken krijgen met lange wachttijden voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ), zouden dit vaker moeten melden bij hun zorgverzekeraar. Dat stelt Petra van Holst van Zorgverzekeraars Nederland in een reactie op de uitzending van Jinek waar minister Schippers van Volksgezondheid te gast was. Wanneer mensen niet aan de bel trekken, kan de zorgverzekeraar hen niet helpen om op tijd hulp te bieden, aldus Dit Zorgverzekeraars Nederland. NZG

Zowel minister Schippers als Zorgverzekeraars Nederland zijn het met elkaar eens dat de wachttijden voor geestelijke gezondheidszorg niet goed zijn voor de cliënten. “Iedere persoon die onnodig moet wachten is er één te veel, zeker voor mensen die in psychische nood verkeren,” zegt Van Holst. Het ministerie van Volksgezondheid werkt daarom samen met cliëntenorganisaties, zorgverleners en zorgverzekeraars om op zoveel mogelijk verschillende manieren de wachttijden te verkorten.

Mensen zouden echter zélf ook meer kunnen doen om de wachttijdproblematiek van de GGZ te verminderen. “Wij sporen mensen aan zich te melden bij de zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling.” Zorgverzekeraars zijn namelijk verplicht iemand te begeleiden naar de zorg die zij nodig hebben, bijvoorbeeld  door een andere zorgverlener te zoeken waar de cliënt wel snel geholpen kan worden.

Mensen moeten daarvoor echter zelf aankloppen bij hun zorgverzekeraar. Pas als er melding is gemaakt, kan er actie worden ondernomen. Cliënten doen er dus goed aan om hun zorgverzekeraar op de hoogte te stellen wanneer zij te maken krijgen met lange(re) wachttijden. Daarnaast is het de taak van zorgverleners om op hun website te vermelden hoe lang de wachttijd gemiddeld is. Zij moeten cliënten ook informeren over de bemiddeling die zorgverzekeraars kunnen bieden.

Bron: Nationale Zorggids (NZG)

Dit bericht is 5113 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail