Slechts 1 op de 5 kinderen met angststoornis wordt geholpen

Facebooktwitterlinkedinmail

angstig_kind, angststoornis

15 maart 2016 – Maar liefst 5 van de 100 kinderen onder de 12 jaar heeft een angststoornis.  Maar 20% van deze kinderen worden behandeld voor hun angstklachten.

Zij kunnen bijvoorbeeld behandeld worden met cognitieve gedragstherapie (CGT). Dit is een succesvolle behandelmethode die kinderen leert hoe ze met angstproblemen om kunnen gaan. Zo leren ze bijvoorbeeld hoe negatieve gedachten omgezet kunnen worden naar helpende gedachten en hoe ze ademhalingsoefeningen kunnen doen om zichzelf rustiger te maken.

Meer kinderen met angstproblemen helpen

Een prachtige therapie, alleen is hij voor 80% van de kinderen niet toegankelijk. Daarom werkt onderzoekster Ellin Simon (werkzaam bij de Open Universiteit Nederland) aan een onderzoek ter ontwikkeling van een nieuwe behandelmethode namelijk de online CGT training ‘Leer te Durven!’. Zij heeft een plan van aanpak bedacht om meer kinderen met angstproblemen te gaan helpen.

Angst

Iedereen is wel eens bang. Angst voelen heeft een belangrijke functie. Het is een signaal om op te letten. Maar vaak gaat dat weer over. Ook angst bij kinderen komt voor. Het kan zijn dat je kind heel vaak bang is en er niet van kan slapen. Hij/zij durft niet meer goed naar buiten en dit bange gevoel komt steeds weer opnieuw. Dan kan het zijn dat je kind last heeft van teveel angst.

Onderzoeken hebben laten zien dat een kind met een angststoornis een tot viermaal grotere kans heeft om op volwassen leeftijd ook aan een angststoornis te lijden.  Vroege herkenning en adequate behandeling zijn dus belangrijk.

De herkenning van angststoornissen op de kinderleeftijd is niet altijd eenvoudig omdat kinderen hun klachten niet makkelijk onder woorden kunnen brengen. Bovendien, als een kind angstig is, beschouwt men het vaak als een ‘normale’ reactie. Ook zullen kinderen niet altijd in de gaten hebben wat normaal is en wat niet.

Of je kind een angststoornis kan ontwikkelen, hangt af van een samenspel van beschermende factoren en risicofactoren. Deze factoren kunnen te maken hebben met kenmerken van het kind zelf en van de omgeving waarin zij opgroeien.

Kenmerken

  • trillen
  • hoofdpijn
  • buikpijn
  • verstijven
  • bevriezen
  • huilen
  • angstige situaties vermijden
  • prikkelbaar zijn
  • opstandig gedrag
  • steeds geruststelling vragen 

Wil je  meer weten over de Leer te durven training en hoe je hieraan kunt bijdragen? Hier kun je je gegevens achter laten en neemt het fonds psychische gezondheid contact met je op.

Bron: fondspychischegezondheid.nl/ mentaalbeter.nl/ angstcentrum.be

Dit bericht is 3557 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail