Onno Hoes: Volgorde saneren GGZ was verkeerd!

Facebooktwitterlinkedinmail

19 april 2017 – Het schrappen van een derde van de plekken in de GGZ had niet mogen gebeuren voordat de vervangende zorg in de wijken goed was geregeld. Dat zegt Onno Hoes, voorzitter van het Schakelteam Personen met Verward Gedrag. Hoes pleit voor de komst van een sociale wijkagent, die de informatie-uitwisseling tussen organisaties in de wijken moet verbeteren, zo meldt BNR. 

Zo’n sociale wijkagent weet waar je terecht kunt als je afwijkend gedrag signaleert. ‘Hoe meer mensen thuis in hun eigen omgeving kunnen blijven, hoe beter. Maar dan moet je wel de zorg daaromheen op een goede manier geregeld hebben, met een goed telefoonnummer voor advies, opgangmogelijkheden en een goede vervoerscapaciteit. De volgorde is verkeerd geweest: organiseren van het strafrecht en afstemming van de reguliere welzijnswereld in de wijken had eigenlijk georganiseerd moeten worden voordat je de bedden ging afbouwen.’

Omgeving was niet klaar
Gevolg is dat je nu tegen een enorme sociale problematiek aanloopt die volgens Hoes al die jaren was kaltgestellt door mensen naar een instituut te sturen. ‘En nu die mensen terugkomen, zie je dat de omgeving er niet klaar voor was. Eigenlijk had ons schakelteam preventief ingesteld moeten worden voordat de bedden afgebouwd werden. Maar nu moeten we maar roeien met de riemen die we hebben, met alle hens aan dek om alle mensen op te vangen.’

Wetten en regelgeving
Het kost heel veel tijd om de cultuur binnen allerlei organisaties te veranderen, met name wat betreft informatie-uitwisseling en onderlinge samenwerking. ‘Dat is in de praktijk heel moeilijk, met allerlei protocollen en privacy-voorschriften. We proberen dat sociale systeem te resetten en dat kan onder andere met die sociale wijkagent.’ Het gaat, zo benadrukt Hoes, om een vergeten groep, die op dit moment buiten allerlei wetten en regelgeving en verzekeringen dreigt te vallen, waardoor ze voor de rest van hun leven een achterstand kunnen oplopen.

Crisiskaart
Hoes hoopt dat het instellen van een centraal telefoonnummer ervoor kan zorgen dat mensen de goede informatie krijgen. Daarnaast komt, als alles goed gaat, de huidige crisiskaart, waarop telefoonnummer, medicijngebruik en andere persoonlijke informatie te vinden zijn, makkelijker beschikbaar. Bij hele zware gevallen moet de politie erbij komen, maar ook dan is het handig als iemand die crisiskaart bij zich heeft. ‘Als het nodig is, moet iemand naar een beoordelingslocatie, om met iemand te zoeken naar het probleem en een passende oplossing.’

Bron: BNR.nl

Dit bericht is 8038 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail