35.000 mensen staan op de wachtlijst voor gespecialiseerde GGZ

Facebooktwitterlinkedinmail

29 november 2018 – De leden van GGZ Nederland hebben 35.000 mensen op de wachtlijst voor gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg. Dit blijkt uit een peiling van GGZ Nederland onder haar leden. Deze instellingen nemen 80 procent van de gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg voor hun rekening. Dit ledenonderzoek nuanceert eerdere berichtgeving van de NOS die uitging van ruim 60.000 wachtenden voor de gehele gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg.

De branchevereniging werkt samen met de leden intensief en onophoudelijk aan het terugdringen van de wachttijden: door regionale samenwerking, innovatie (online behandeling) en het verbeteren van de afstemming tussen intake, diagnostiek en behandeling. Het helpt dat aanbieders goed controleren of alle mensen die op de wachtlijst staan daadwerkelijk zorg en behandeling nodig hebben, of dat ze al bij een andere zorgaanbieder in behandeling zijn. Ook belangrijk is dat zorgaanbieders zorg aanbieden tijdens de periode tussen de intake en het eerste behandelcontact (via eHealth of contact met ervaringsdeskundigen).

Personeelstekorten
Voor het duurzaam terugdringen van de wachttijden is het oplossen van personeelstekorten onontbeerlijk. De arbeidsmarktkrapte is een groot probleem. Er zijn soms te weinig (regie)behandelaren om de zorg te bieden. Landelijk zijn er honderden vacatures in de ‘tekortberoepen’. Ook het tegengaan van de regeldruk (33% van alle zorgtijd in de ggz gaat naar administratie) is hard nodig. Tenslotte vindt GGZ Nederland de deelname van de VNG aan het hoofdlijnenakkoord belangrijk in de aanpak van wachttijden. Voor een goede uitstroom uit ggz-instellingen is een actieve inzet van gemeenten rond wonen en ambulante begeleiding hard nodig.

Actuele cijfers
Het aantal wachtenden uit de peiling van GGZ Nederland wijkt af van de gegevens die Vektis aan de NOS verstrekte: 61.000 wachtenden voor de gehele gespecialiseerde ggz en 27.550 wachtenden voor de basis ggz. Volgens een berekening van Vektis is een inschatting gemaakt van het aantal wachtende cliënten, zonder de instellingen te bevragen op het aantal wachtenden. Deze inschatting is op basis van de instroomcijfers van 2016. “Het lagere cijfer uit de ledenpeiling van GGZ Nederland geeft een genuanceerder beeld, maar is nog altijd ongelooflijk hoog”, zegt voorzitter Jacobine Geel van GGZ Nederland: “Wachttijden is een hardnekkig probleem en heeft onze voortdurende inzet en aandacht nodig.”

Q&A wachttijden
Wit u meer weten over wachttijden? Bekijk dan de bijlage met onze Q&A over wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg.

Dit bericht is 3245 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail